TURKMEN-DAILY: چند ماه قبل، جسد دختر جوان ترکمنستانی که سر از تنش جدا شده بود، در کوچه ای منتهی به سفارت ترکمنستان در استانبول کشف شد. خبرهایی مبنی بر رفتار خشونت آمیز برخی کارفرمایان با کارگران ترکمنستانی (عمدتا زن) نیز گاه و بی گاه منتشر می شد.

اما این بار، پلیس ترکیه اعلام کرد در نتیجه عملیانی که دیروز 21 آگوست، به طور همزمان در چند شهر این کشور انجام شده است، دختران مهاجرآسیای مرکزی را که در چند باند قاچاق انسان و  مراکز تن فروشی فعال بوده اند، دستگیر کرده است. مطابق گزارش پلیس ترکیه، تعدادی از این دختران، ترکمنستانی هستند!

مطابق گزارش پلیس ترکیه، این دختران اظهار کرده اند که قاچاقچیان انسان، پاسپورت های آنان را گرو نگه داشته و هزینه یک هزار دلاری انتقال آنان به ترکیه را طلب می کرده اند. گویا روش فعالیت این قاچاقچیان این بوده است که در برابر این هزینه که دختران جوان قادر به پرداخت آن نبوده اند، آنان را به مراکز تن فروشی معرفی کرده و یا به سایر فعالیت های غیرقانونی و غیراخلاقی وادار می کرده اند.

همچنین پلیس ترکیه اعلام کرده است که دختران ازبکستانی و تاجیکستانی نیز در بین دستگیرشدگان وجود دارند.

کارشناسان ترک در فضای رسانه ای، اوضاع نابه سامان اقتصادی و فقدان فرصت های اجتماعی مناسب در کشورهای آسیای مرکزی من جمله ترکمنستان را از جمله عوامل متمایل شدن دختران جوان این کشورها به مهاجرت به خارج دانسته اند. کشور ترکیه به واسطه سهولت در برقراری ارتباط و سهولت نسبی در مهاجرت و اقامت، از جمله کشورهای مقصد این مهاجران است.

کارشناسان مدعی اند، ناکافی بودن مهارت های حرفه ای و یا ظرفیت علمی نامناسب مهاجران جوان آسیای مرکزی که از سیستم آموزشی غیراستاندارد و توزیع نابرابر فرصت های اجتماعی در این کشورها منتج شده است، باعث می شود تا این جوانان پس از مهاجرت نتوانند شغل مناسبی بیابند و یا با دشواری های بسیاری مواجه می شوند که همه این عوامل، زمینه گرفتار شدن این مهاجران، به ویژه دختران جوان را در چنگال گروه های تبه کار فراهم می آورد.

به هر حال، آنچه مسلم است، غیرقابل چشم پوشی بودن پدیدهای به نام «قاچاق انسان» از کشورهای آسیای مرکزی به برخی کشورهای پیشرفته تر است که عمدتا شامل دختران جوان بوده و با هدف استثمار جنسی آنان صورت می گیرد.

اخبار ترکمن های جهان را در تلگرام دنبال کنید