ساعاتی قبل، خانواده زندانیان ایرانی محبوس در زندان های ترکمنستان، در اعتراض به بدرفتاری دولت ترکمنستان با زندانیان ایرانی، مقابل وزارت امور خارجه تجمع کردند.

گفته می شود که بسیاری از زندانیان ایرانی محبوس در ترکمنستان را ترکمن های ایران تشکیل می دهند.

در ماه های اخیر، خبرهای گوناگونی از بدرفتاری دولت و مأموران ترکمنستان با زندانیان ایرانی و به ویژه ترکمن های ایران گزارش شده است.

گفته شده است که زندانبان های ترکمنستانی، بدترین رفتار را با ترکمن های ایران داشته اند و به آن ها تذکر داده اند که «یا زنده به خانه های خود بازنخواهید گشت ... و اگر برگردید، به همگان خواهید گفت که هوس آمدن به ترکمنستان را نکنند».

در اعتراض به این بدرفتاری ها خانواده های این زندانیان، ساعاتی قبل، مقابل وزارت امور خارجه در تهران اقدام به تجمع و تحصن کردند تا بلکه صدای اعتراض آن ها به گوش دولت ترکمنستان برسد.

در ماه های اخیر تلاش هایی از سوی برخی نمایندگان ترکمن مجلس ایران برای رهایی و یا تبادل زندانیان ایرانی محبوس در ترکمنستان صورت گرفت که در نهایت، تلاش های این نمایندگان نیز نتیجه مشخص و ملموسی در بر نداشت و به نظر می رسد که صرفا به چند ژست رسانه ای و تبلیغاتی این نمایندگان با طرف های ترکمنستانی محدود مانده است.

با تمام این احوال، اخیرا با تلاش های مستقیم وزارت امور خارجه ایران تحرکاتی در این باره صورت گرفته است اما روند بهبود وضعیت زندانیان ایرانی محبوس در ترکمنستان، با توجه به همکاری نکردن دولت ترکمنستان، کماکان بسیار کند و غیرقابل قبول است.

برخی از زندانیان ایرانی محبوس در ترکمنستان، شامل صیادان ترکمنی است که برای صید ماهی به دریا رفته اند و به دست یگان دریایی ترکمنستان گرفتار شده اند. تعدادی از این صیادان ترکمن، پس از گذشت سال های سال، هنوز به جمع خانواده خود باز نگشته اند. حتی از وضعیت سلامتی برخی از ترکمن های ایرانی زندانی در ترکمنستان هیچ خبری در دست نیست.

این خبر در حال تکمیل است ...


رسانه متفاوت!

به کانال تلگرامی "اخبار ترکمن های جهان" بپیوندید