تۆرکمن حابارلاری

رسانه خبری - تحلیلی ترکمن های جهان

۳۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

«دهکده المپیک» ترکمنستان در گینس ثبت شد

TURKMEN-DAILY: مجتمع دهکده جدید المپیک ترکمنستان که برای بازی‌های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی -۲۰۱۷ احداث شده‌ در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

استخر ویژه بازی‌های آبی سربسته به عنوان بزرگترین مجموعه بازی‌های آبی جهان که در احداث آن مصالح اکولوژیک استفاده شده‌، یکی از موارد ثبت شده در گینس می‌باشد.

علاوه بر این سر اسب «آخال تکه» که در سر در ورزشگاه 40 هزار نفری این مجموعه نصب شده است نیز به عنوان بزرگترین مجسمه معماری سر اسب در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

با توجه به اندازه گیری‌های انجام شده توسط نمایندگان سازمان گینس ارتفاع مجسمه سر اسب 40.05 متر، طول 37.69 متر و عرض آن 40.24 متر است.

پنجمین دوره بازی‌های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا 2017 با حضور 6 هزار ورزشکار به مدت 2 هفته در 21 رشته ورزشی در ترکمنستان برگزار می‌شود و قرار است مراسم افتتاحیه این بازی‌ها در تاریخ 17 سپتامبر سال 2017 میلادی انجام شود.

شطرنج، فوتسال، تنیس، بوکس، سامبو، کوراش، جیو جیتسو، بولینگ، دوچرخه سواری، شنا، بسکتبال، وزنه‌برداری، دو میدانی، تکواندو، کیک‌بوکسینگ، کشتی و سوارکاری از مهمترین رشته‌های پنجمین دور بازی‌های آسیای در داخل سالن و هنرهای رزمی 2017 عشق‌آباد می‌باشد.

ترکمنستان برای میزبانی پنجمین دوره بازی‌های داخل سالن و هنرهای رزمی آسیا 2017 تدارکات گسترده‌ای را اتخاذ کرده‏‌ که  مهمترین آن ساخت شهرک المپیک در عشق‌‏آباد به مساحت 157 هکتار و به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار و فرودگاه جدید بین‌المللی عشق‌آباد به ارزش بالغ بر 2.2 میلیارد دلار و صدها طرح‌ مختلف زیربنایی، عمرانی، شهرسازی، خدمات  شهری، رفاهی، اجتماعی، فرهنگی و غیره به ارزش میلیاردها دلار اجرا شده است. منبع: فارس

اخبار ترکمن های جهان را در تلگرام دنبال کنید

۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۳ ۰ نظر
Turkmen-Daily

تلخ، اما واقعی! دختران ترکمنستانی که در مراکز غیراخلاقی ترکیه دستگیر شدند!

TURKMEN-DAILY: چند ماه قبل، جسد دختر جوان ترکمنستانی که سر از تنش جدا شده بود، در کوچه ای منتهی به سفارت ترکمنستان در استانبول کشف شد. خبرهایی مبنی بر رفتار خشونت آمیز برخی کارفرمایان با کارگران ترکمنستانی (عمدتا زن) نیز گاه و بی گاه منتشر می شد.

اما این بار، پلیس ترکیه اعلام کرد در نتیجه عملیانی که دیروز 21 آگوست، به طور همزمان در چند شهر این کشور انجام شده است، دختران مهاجرآسیای مرکزی را که در چند باند قاچاق انسان و  مراکز تن فروشی فعال بوده اند، دستگیر کرده است. مطابق گزارش پلیس ترکیه، تعدادی از این دختران، ترکمنستانی هستند!

مطابق گزارش پلیس ترکیه، این دختران اظهار کرده اند که قاچاقچیان انسان، پاسپورت های آنان را گرو نگه داشته و هزینه یک هزار دلاری انتقال آنان به ترکیه را طلب می کرده اند. گویا روش فعالیت این قاچاقچیان این بوده است که در برابر این هزینه که دختران جوان قادر به پرداخت آن نبوده اند، آنان را به مراکز تن فروشی معرفی کرده و یا به سایر فعالیت های غیرقانونی و غیراخلاقی وادار می کرده اند.

همچنین پلیس ترکیه اعلام کرده است که دختران ازبکستانی و تاجیکستانی نیز در بین دستگیرشدگان وجود دارند.

کارشناسان ترک در فضای رسانه ای، اوضاع نابه سامان اقتصادی و فقدان فرصت های اجتماعی مناسب در کشورهای آسیای مرکزی من جمله ترکمنستان را از جمله عوامل متمایل شدن دختران جوان این کشورها به مهاجرت به خارج دانسته اند. کشور ترکیه به واسطه سهولت در برقراری ارتباط و سهولت نسبی در مهاجرت و اقامت، از جمله کشورهای مقصد این مهاجران است.

کارشناسان مدعی اند، ناکافی بودن مهارت های حرفه ای و یا ظرفیت علمی نامناسب مهاجران جوان آسیای مرکزی که از سیستم آموزشی غیراستاندارد و توزیع نابرابر فرصت های اجتماعی در این کشورها منتج شده است، باعث می شود تا این جوانان پس از مهاجرت نتوانند شغل مناسبی بیابند و یا با دشواری های بسیاری مواجه می شوند که همه این عوامل، زمینه گرفتار شدن این مهاجران، به ویژه دختران جوان را در چنگال گروه های تبه کار فراهم می آورد.

به هر حال، آنچه مسلم است، غیرقابل چشم پوشی بودن پدیدهای به نام «قاچاق انسان» از کشورهای آسیای مرکزی به برخی کشورهای پیشرفته تر است که عمدتا شامل دختران جوان بوده و با هدف استثمار جنسی آنان صورت می گیرد.

اخبار ترکمن های جهان را در تلگرام دنبال کنید

۳۱ مرداد ۹۶ ، ۰۵:۳۸ ۰ نظر
Turkmen-Daily

آق محمد ولساپار؛ نمای تمام قد یک روشنفکر ادبی و سیاسی معاصر ترکمن + فایل مصاحبه

TURKMEN-DAILY: آق محمد ولساپار، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و از رهبران جنبش سیاسی-اجتماعی «آغزی بیرلیک» ترکمنستان که اکنون در سوئد زندگی می کند.

Yazıñ bilen yaşadım,

Yadıñ bilen yaşadım,

Öz adımı unudıp,

Adıñ bilen yaşadım!

آق ولساپار برای علاقمندان به ادبیات معاصر و همچنین برای فعالان سیاسی-اجتماعی ترکمن نام ناآشنایی نیست. اما انتشار یادداشت کوتاهی از این نویسنده و فعال سیاسی ترکمن در بخش «ادبیات ترکمن» در شماره 32 هفته نامه «گل صحرا» (23 فروردین، صفحه 4) بهانه ای شد تا به معرفی کوتاهی از زندگی و زمانه این شخصیت برجسته ترکمن بپردازیم.

آق ولساپار متولد 19 سپتامبر 1956 در ترکمنستان است. فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری از دانشگاهی در مسکو در سال 1979 بوده و در سال 1989 نیز موفق به اخذ مدرک کارشناسی «نظریه ادبی» از موسسه ادبی ماکسیم گورکی شده است.

ولساپار که از روزنامه نگاران شناخته شده، نویسنده ای پرکار و شاعری مبتکر است از اعضای انجمن نویسندگان ترکمنستان و از بنیانگذاران اصلی جنبش «آغزی برلیک» می باشد.

«آغزی بیرلیک» جنبشی است که در سال 1989 و در اوان فروپاشی شوروی با مشارکت نویسندگان و فعالان سیاسی-اجتماعی ترکمنستان بنا نهاده شد. اعضای این جنبش مخالف «نیازاف» و مخالف تداوم روشهای حکومت اقتدارگرایانه وی بودند. این جنبش که از آرمان های استقلال حمایت می کرد، در ابتدا با شعار «احیای جایگاه تاریخی نبرد گوک تپه» و احیای سنت های ترکمنی اعلام موجودیت کرد.

اجتماع طرفداران این جنبش در فرودگاه عشق آباد در نخستین روزهای استقلال و تظاهرات خیابانی طرفداران آن در شهرهای عشق آباد و ماری در ابتدای دهه 1990 از مراحل جالب توجه فعالیت اپوزیسون ترکمنستان است. این جنبش روشنفکری را که در دوره ای از تاریخ معاصر ترکمنستان توانست دامنه اثرگذاری خود را در عرصه های عملیاتی نیز نشان دهد، شاید بتوان قوی ترین حرکت اپوزیسیون ترکمنستان از نظر فکری و مقبولیت عمومی دانست. هرچند فروغ عملیاتی این جنبش نیز به زودی در ترکمنستان رو به خموشی گرائید.

در ادامه، ولسپار نیز مانند بسیاری از مخالفان سیاسی ترکمنستان مجبور به ترک وطن شده و در کشور سوئد اقامت گزید. آثار وی در سال های اخیر عمدتا در کشور سوئد منتشر شده است.

خالی از فایده نخواهد بود که مصاحبه مفصل این شخصیت ادبی، اجتماعی و سیاسی پیرامون جریانات و شخصیت های فکری و ادبی ترکمنستان را که در سال های اخیر انجام شده است، بار دیگر مرور کنیم.

دریافت فایل صوتی مصاحبه آق محمد ولساپار درباره ادبیات ترکمن (به زبان ترکمنی)

پایان گزارش/

اخبار ترکمن های جهان را در تلگرام دنبال کنید

۳۰ مرداد ۹۶ ، ۲۳:۳۷ ۰ نظر
Turkmen-Daily

داعش، هیچ گاه از داخل جامعه ترکمن ظهور نخواهد کرد

داعش در ترکمنستان، «تهدید» یا «تصور تهدید»!

به نقل از سایت «ایراس»: در ماه های اخیر، بسیاری از ناظران و تحلیل گران مسائل آسیای مرکزی، از احتمال حضور داعش و یا زمینه های ظهور جریان های منتسب به این گروه در ترکمنستان سخن گفته اند. برخی آن را أمری محتمل و عده ای نیز بعید دانسته اند. با وجود این، چشم انداز مشترک بیشتر این ناظران، محور قرار دادن اراده این گروه های تروریستی برای حضور یا عدم حضور در این کشور و شدت جذابیت های ترکمنستان برای آن ها است. لیکن، به موضوع ویژگی های اجتماعی و سیاسی جامعه ترکمن ها و مؤلفه های اجتماعی قدرت ملی در این کشور، که با مفروض حضور گروه های افراطی و تروریستی در این منطقه، فراهم آورنده اصلی ترین ابزارهای مقابله با آن ها است، کمتر پرداخته شده است. در متن پیش رو، کوشش شده است با عطف توجه به ویژگی های جامعه و سیاست در ترکمنستان، نسبت میان تهدید حضور و تأثیرگذاری داعش با واقعیت های این کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

 دو استان (آخال و مرو) از مجموع پنج استان ترکمنستان، با استان های شمال شرقی (قندوز، بغلان، سرپل، فاریاب و جوزجان) افغانستان هم مرز است. مناطقی از افغانستان که اخیرا، به عنوان مرکز تجمع گروه های تروریستی و افراطی  گرا دانسته شده است. علاوه بر آن، تحرکات شبه نظامیان مستقر در این مناطق و وقوع درگیری های محدود میان مرزبانان ترکمن و این گروه ها، زمینه جلب توجه ناظران و گمانه زنی های تحلیل گران را فراهم کرده است. واقع شدن بخش هایی از جغرافیای ترکمنستان در محدوده «ولایت خراسان» که از سوی داعش تعیین شده است نیز، مزید بر علت این توجهات بوده است. در مقابل، رفتار ترکمنستان در ماه های اخیر، مبتنی بر ایجاد تغییرات در کادر فرماندهی و کمیت نیروهای مرزبانی، خرید تسلیحات موشکی جدید از چین، تجهیز مرزهای جنوب شرقی خود با موانع جدید و خرید تجهیزات مربوط به نگهداری و تقویت بنیه تسلیحاتی خود از روسیه، شواهدی دال بر درک تهدید این گروه های تروریستی، از سوی رهبران ترکمنستان بوده است. با این همه، یک پرسش بسیار مهم همچنان بدون پاسخ مانده است و آن این که، جامعه ترکمنستان، با مؤلفه های مذهبی، فرهنگی و قومی-قبیله ای منحصر به فرد خود، تا چه حد ظرفیت پذیرش و یا مقابله با حضور و نفوذ گروه های افراط گرایی همچون داعش را داراست؟

 بیشتر ساکنان ترکمنستان اهل سنت و پیرو مکتب فقهی ابوحنیفه هستند. اما جنبه دیگر حیات دینی در میان ترکمن ها، که کمتر بدان پرداخته می شود، پیروی آن ها از مکتب اعتقادی «ماتریدیه» است که حامل ویژگی های متفاوتی از گونه های اعتقادی موجود در خاورمیانه و بسیاری از مناطق دیگر جهان اسلام است. این مکتب اعتقادی، بدون این که بسیاری از ترکمن ها خود نیز از آن اطلاعی داشته باشند، حامل نشانه های مشخصی از واقع گرایی، قضاوت های عقلایی و مداراپذیری در جامعه و سیاست ترکمنستان و حتی بخش های مختلف آسیای مرکزی است. ویژگی که در حیات دینی بیشتر مناطق اشغال شده توسط داعش و یا جولان گاه های گروه های افراط گرا و تروریستی، کمتر به چشم می خورد.

 جامعه ترکمن ها، هنوز هم قبیله ای است. اما این قبیله گرایی با هویت های قبیله ای که در جوامع خاورمیانه ای شاهد آن هستیم، دارای وجوه افتراق فراوانی است. ترکمن ها، به رغم وجود خطوط مشخصی از تمایزات قبیله ای در جامعه و سیاست خود، از مزیت اجماع پیرامون هویت قومی ترکمنی برخوردار بوده اند. یک فرد ترکمن در قالب یک خانواده، خانواده وی در قالب طایفه و طایفه وی نیز در قالب قبیله شناخته می شود. در کنار آن، تفکیک های درون قبیله ای، معطوف به محدوده های اسکان خانواده ها و طوایف نیز به چشم می خورد. با وجود این، ترکمن ها این تمایزات را به «دعوای دو برادر» تعبیر می کنند که در داخل یک خانواده واقع شده و در صورت لزوم و در شرایط مواجهه با خطر تهاجم گروه های غیر ترکمن، به عنوان «یک مشت واحد» عمل خواهد کرد.

 نگاهی به پیشینه تاریخی ظهور و گسترش گروه های افراط گرا و تروریستی همچون القاعده و داعش نشان می دهد که این جریان ها، بیشتر در مقاطع زمانی بحران های سیاسی و اجتماعی و یا در سرزمین کشورهای فروپاشیده ظاهر شده و یا گسترش یافته اند. اما در ترکمنستان، فارغ از توجه به کیفیت روندهای دموکراتیک و میزان آزادی های سیاسی و مدنی، ثبات سیاسی و تمکین عمومی نسبت به اقتدار سیاسی و اداری برقرار بوده است. این وضعیت، دستاورد عوامل مختلفی از جمله تبار قبیله ای حاکمان مستقر در این کشور، ثبات نسبی اقتصادی بر اثر اقتصاد رانتیر و دولتی، سیاست خارجی بی طرفی و مصونیت نسبی از مداخله جریانات متعارض منطقه ای و بین المللی بوده است. نکته جالب توجه دیگر درباره حیات سیاسی و اجتماعی این کشور، تداوم ثبات سیاسی در نتیجه پذیرش صلاحیت قدرت سیاسی و رضایتمندی نسبی است که در چارچوب «فرهنگ سیاسی قبیله ای» با مولفه های کارآمدی نسبی حکومت و در زمینه ای از عقلانیت ابزاری میسر شده است.

 جغرافیای ترکمنستان نیز، شرایط ویژه ای دارد. 90 درصد پهنه ترکمنستان بیابانی است و صحرای قره قوم، خود به تنهایی 80 درصد محدوده سزمینی این کشور را تشکیل می دهد. این ویژگی، که برخی آن را تسهیل کننده حضور و پیشروی داعش دانسته اند، ارائه دهنده تصویری (احتمالی) از پیشروی این گروه ها در خاک ترکمنستان، ولی بدون دستاورد و نتیجه بخشی برجسته ای است و در عین حال، گروه های شبه نظامی را در قالب اهداف متحرکی مجسم خواهد کرد که بدون دغدغه آمیختگی آن ها با افراد غیرنظامی و یا نبردهای پیچیده شهری، قابل مهار و سرکوب خواهد بود. البته، هیچ گاه نمی توان مناطق متمرکز شهری و مسکونی را که در مجاورت مرزهای افغانستان واقع شده و در نخستین خطوط آسیب پذیری هستند، نادیده گرفت.

 اما در رابطه با وقایع اخیر و رفتار پرتحرک دولت ترکمنستان، نکته جالب توجه دیگری نیز وجود دارد که معطوف به موضوع تداوم و تغییر در سیاست خارجی انزواگرایانه این کشور است. در سال های پس از 2006 (فوت ناگهانی نیازاف و به قدرت رسیدن بردی محمداف) و در مقاطع مختلف، رفتار سیاست خارجی و تعاملات منطقه ای و بین المللی ترکمنستان، در مسیر خروج از انزواگرایی و گاه حتی مغایر با سیاست بی طرفی پیش رفته است. یک احتمال این است که به رغم انطباق و یا عدم انطباق تهدید داعش و گروه های تروریستی با واقعیت های کشورترکمنستان، این موضوع فراهم آورنده بستر مناسبی برای تحرک بیشتر سیاست خارجی و نظامی گری (تجهیز، تسلیح و تقویت بنیه نظامی) این کشور بوده است. واقعیت و هدفی که به نظر می رسد، با ایده های رهبری جدید ترکمنستان نیز در مغایرت نیست. بزرگ نمایی تهدید داعش، در فضای سیاست داخلی ترکمنستان نیز، از یک سو باعث اجماع و بسیج سیاسی شده و از سوی دیگر، زمینه حذف کوچک ترین آثار مخالفت و اسلام گرایی (از نوع اسلام سیاسی آن، شاید به عنوان یک بدیل بالقوه و رقیب حاکمان آسیای مرکزی) به دست داده است.

 بدین ترتیب، به نظر می رسد آن چه اخیرا درباره احتمال حضور و نفوذ گسترده داعش در ترکمنستان بیان می شود، ابتدا به ساکن، ناشی از تعمیم و یکسان پنداری ویژگی های اجتماعی و سیاسی این کشور با سایر کشورهای آسیای مرکزی من جمله تاجیکستان و ازبکستان است و پس از آن، مبتنی بر فعالیت ها، فضاسازی ها و تحرکات رسانه ای است که در جهت منافع و سیاست های منطقه ای و بین المللی این کشورها و برخی قدرت های بین المللی پی ریزی شده است. ترکمنستان، به رغم اشتراک با سایر کشورهای آسیای مرکزی در میراث داری پیامدهای برنامه ریزی های متمرکز دوران اتحاد شوروی، در عمل، با کشورهایی همچون تاجیکستان و ازبکستان بسیار متفاوت است. این تفاوت ها، همان طور که اشاره نیز شد، ناشی از ویژگی های منحصر به فرد قومی-قبیله ای، فرهنگ سیاسی، حیات دینی، موقعیت ژئوپلیتیکی و ویژگی های متفاوت فرآیند دولت سازی در این سرزمین است.

 نویسنده: بهروز قزل

 __

تحلیل ارائه شده، نقلی (از سایت ایراس) است و Turkmen_Daily محتوای ارائه شده را الزاما رد یا تایید نمی کند.

اخبار ترکمن های جهان را در تلگرام دنبال کنید

۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۱۰ ۰ نظر
Turkmen-Daily

سایه بازگشت جنگجویان داعش بر بازی‌های آسیایی 2017 ترکمنستان

به نقل از«ایران شرقی»؛ عشق‌آباد در این روزها برای میزبانی بازی‌های داخل سالن و رزمی آسیا و اقیانوسیه آماده می‌شود. سرمایه گذاری کلان 5 میلیارد دلاری ترکمن‌ها برای کسب حداقل پرستیژ منطقه‌ای و بین‌المللی در حالی این روزها برای مقامات این کشور به یک دغدغه تبدیل شده است که اوضاع و احوال امنیتی در مرزهای جنوبی این کشور و مسئله بازگشت احتمالی چند صد جنگجوی ترکمنی حاضر در عراق و سوریه به کشورشان، تاحدودی این مسابقات را تحت تاثیر قرار داده است.

این در حالی است که دلایل دولت ترکمنستان برای نگرانی تاحدودی واقعی نیز است - در هر یک از ولایت‌های افغانستان که هم‌مرز با ترکمنستان بوده در حال حاضر درگیری وجود دارد. با توجه به گفته مقامات محلی افغان، فرماندهان نظامی محلی و روستاییان، طالبان، به چندین ولسوالی - از ولایت جوزجان در شرق، از طریق فاریاب و بادغیس تا ولایت هرات در غرب، نفوذ یا کنترل پید کرده‌اند.
همچنین حدود 2 ماه پیش، مبارزان گروه «داعش» ادعا کردند که ولسوالی درزاب را در استان جوزجان تصرف کرده‌اند و مقامات دولتی و طالبان تایید کردند که «داعش» در درزاب است. ستیزه جویان «داعش» توسط نیروهای دولتی و از جهات مختلف توسط طالبان مورد حمله قرار گرفتند، اما این اولین بار است که «داعش» ادعا کرده منطقه‌ای در شمال غربی افغانستان را تصرف کرده است.

حضور غیرقابل انکار افراط پشت مرزهای ترکمنستان
اکنون به نظر می‌رسد حضور «داعش» و طالبان در شمال غربی افغانستان دیگر قابل انکار نیست، همچنان که اعضای جنبش اسلامی ازبکستان (IMU) که ​​وفاداری خود را به «داعش» اعلام کرده بودند پس از شکست سنگین در مبارزه با نیروهای سنتی طالبان در ولایت هرات در پایان سال 2015، در سراسر این منطقه پراکنده شدند.
از سوی دیگر، فرار جنگجویان داعشی از عراق و سوریه و دریافت گزارشاتی مبنی بر فعالیت آنان در مرزهای شمالی افغانستان بیشتر از هر زمانی مقامات عشق‌آباد را نسبت به امنیت مسابقاتی که قرار بود به تبلیغات سو علیه این کشور پایان دهد، با چالش مواجه کرده است.
نکته قابل تامل در اینجاست که مقامات ترکمنستان تاکنون وجود هرگونه مشکل امنیتی در مرز با افغانستان را انکار می‌کنند. شاید به دلیل اینکه هیچ یک از مقامات مجاز به گفتگو با رسانه‌های خارجی نیستند. اما بتازگی و به نقل از یک مقام ترکمنی در سرویس ترکمن رادیو آزادی (آزاتلیک) چهار ستیزه جو در ماه ژوئن از ولایت هرات افغانستان به ترکمنستان گریختند. این منبع گفت که چهار نفر در ناحیه «کخا» نه چندان دور از محل تقاطع افغانستان، ترکمنستان و ایران، دستگیر شدند و به شهر «مری» ترکمنستان منتقل شدند. همچنین وی گفت که آنها از مبارزان «داعش» بودند.
همچنین یک مامور امنیتی که در عملیات دستگیری ستیزه جویان مظنون شرکت کرده بود (به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود) به آزاتلیک گفت که همه این چهار تن از اهالی ترکمن و شهروندان ترکمنستان بودند. این افسر پلیس گفت که  این چهار نفر ابتدا به ترکیه سفر کردند و از آنجا برای مبارزه به عراق و سوریه رفتند. وی همچنین گفت شواهد به دست آمده نشان می‌دهد شبه‌نظامیان بیشتری در مرز افغانستان با ترکمنستان وجود دارند.
شنیدن خبرهایی مبنی بر اینکه چند تن از ستیزه جویان ممکن است به ترکمنستان راه یافته باشند به نظر می‌رسد تکان‌دهنده است، اما ممکن است برای مقامات ترکمنستان تعجب‌آور نباشد. «آزاتلیک» در ماه ژوئن از منابع داخل نهادهای اجرای قانون ترکمنستان نقل کرد که یک کشور ناشناس (احتمالا ترکیه) 4 مظنون به ارتباط با «داعش» را که تابعیت ترکمنستانی داشتند، دستگیر کرده و به مقامات ترکمنستان تحویل داده است. بر اساس این منابع، در راستای اطلاعاتی مبنی بر اینکه حمله تروریستی ممکن است علیه ترکمنستان برنامه ریزی شده باشد، این چهار نفر در ماه می به ترکمنستان فرستاده شدند.

تغییر احتمالی شرایط
 ترکمنستان که کمتر از یکماه دیگر میزبان بازی های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی (AIMAG) است و آنرا پروژه غرورآفرین رئیس جمهور «بردی محمداف» می‌داند اکنون با بستن مرزهای خود و عدم اعطای ویزای عمومی، از ترس نفوذ داعش، برای خود چالش جدی بوجود آورده است.
 مقامات ترکمنستان در حال حاضر مجموعه اقداماتی را برای تضمین امنیت به اجرا گذاشته‌اند. کنترل‌های اقامتی منظمی برقرار شده تا اطمینان حاصل شود تنها ساکنین ثبت شده در عشق آباد در پایتخت ترکمنستان حضور دارند.
هیچ وسیله نقلیه‌ای با شماره‌ پلاک از مناطق خارج از پایتخت ترکمنستان اجازه ورود به عشق‌آباد را ندارد. کارگران از مناطق مختلف، که مشغول تکمیل امکانات برگزاری این رویداد ورزشی هستند، در حومه شهر اسکان داده شده‌اند و امکان تردد به شهر بصورت عادی نیست.
در ترکمنستان نگرانی در مورد روابط احتمالی مردم با «داعش» وجود دارد و مقامات این کشور اطلاعات دقیق‌تری در مورد تماس‌های احتمالی کارگران [خارجی] با سازمان‌هایی که به طور بالقوه مرتبط با «داعش» هستند، به دست می‌آورند. این نخستین بار نیست که تروریسم و ​​ستیزه جویان با ترکمنستان ارتباط داشته است. یکی از اولین ویدئوهای شبه‌نظامیان خارجی که در سوریه دستگیر شدند، در ماه ژوئن 2013 به نمایش درآمد، چهار مردی را نشان داد که ادعا کردند از ترکمنستان آمده‌اند.
 «احمد بدرالدین حسن»، مفتی مسلمان سوریه ادعا کرده است که 360 شهروند ترکمنستان در کنار "مزدوران" در کشورش در حال مبارزه هستند. و در سال 2008، حادثه‌ای نادر در ترکمنستان اتفاق افتاد و یک مرد مسلح چندین تن از پلیس ترکمنستان و اعضای نیروهای امنیتی را کشته و زخمی نمود.
با این حال، تروریسم هنوز برای ترکمنستان موضوع جدیدی است. ترکمنستان به وضعیتش در سازمان ملل متحد به عنوان یک کشور بی طرف برای حفظ خود از درگیری‌ها، تکیه کرده است، اما بازیگران غیر دولتی در حال حاضر در افغانستان ظاهر می‌شوند و بی طرفی دیگر نمی‌تواند یک سپر باشد؛ و این موضوعی است که مقامات در عشق‌آباد به آن رسیده‌اند.

__
تحلیل ارائه شده، نقلی (از سایت ایران شرقی) است و Turkmen_Daily محتوای ارائه شده را الزاما رد یا تایید نمی کند.
۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۵۷ ۰ نظر
Turkmen-Daily

ترکمن صحرای ایران؛ در ابتدای راهی دشوار

ترکمن صحرای ایران؛ در ابتدای راهی دشوار!

(نخبگان سیاسی ترکمن و سرمایه اجتماعی در معرض تهدید)


یادداشت مهمان: گفته می شود که اقوام و مذاهب ایران، بیشترین آرا را در انتخابات اخیر به رئیس جمهور منتخب داده اند. یکی ازا ین اقوام نیز ترکمن ها هستند. قبل از انتخابات، خبرهایی مبنی بر اینکه قرار است ستاد ویژه و مستقلی برای ترکمن ها در نظر گرفته شود، منتشر می شد. قول های امیدوارکننده ای هم برای به کارگیری نیروهای ترکمن در سطوح بالای مدیریتی شنیده می شد. این شد که ترکمن ها، مانند همیشه، رای یکپارچه خود را نثار اصلاح طلبان و اعتدال گرایان کردند.

اما اکنون که در ابتدای کار دولت، در مراسمات تحلیف و .. و در معرفی وزیران، نه از ترکمن ها خبری هست و نه از اهل سنت، به نظر می رسد که ترکمن های ایران در ابتدای راهی دشوار قرار گرفته اند.

با دعوت نشدن از اهل سنت در مراسم تحلیف، فارغ از ناراحتی ها و گله مندی های آن، اتفاق جدید دیگری نیز رخ داد. احساس پیوستگی و یکپارچگی ترکمن ها با سایر اقوام و سایر گروه های اهل سنت ایران. در این دوره، ترکمن ها، همان قدر به تذکرات صریح دکتر جلالی زاده افتخار می کردند که یک کرد! همان قدر مطالب مولوی عبدالحمید را پیگیری می کردند که یک بلوچ! شافعی یا حنفی بودن رنگ باخت. بلوچ، کرد یا ترکمن بودن هم کم اهمیت شد.

در انتصابات دوره قبلی دولت، ترکمن ها در حد کفایت راضی نبودند. بحث شایسته سالاری و فقدان آن کماکان در بین ترکمن ها مورد انتقاد بود. حال دولت عوض شده است. مشخص است که وزیری از بین ایشان معرفی نخواهد شد. دعوت نشدن به مراسمات هم که شاید مسئول اصلی آن مجلس بود، قابل چشم پوشی است. اما اکنون موقع آن است که ترکمنصحرا برای عملی شدن شایسته سالاری و سهیم شدن در انتصابات دولتی تلاش کند. راه دشوار است اما در این هنگامه دشواری، ترکمن ها می بایست به اندازه سهم خود از سفره جمهوری اسلامی بهره مند شود.

در قضایای اخیر، مشخص شد که نمایندگان ترکمن ما در مجلس، آنچنان که باید نقش آفرین نیستند و در حد انتظار مردم ظاهر نمی شوند. یا با گفتگوی مسئولین توجیه می شوند و یا وقتی همه آب ها از آسیاب افتاد، تذکری آبکی می دهند و یا حتی به یک مصاحبه رسانه ای کم رمق و کم خاصیت بسنده می کنند.

در این دوره، وظیفه نخبگان سیاسی اصلاح طلب و اعتدال گرای ترکمنصحرا است که به نمایندگی از مردم، مطالبات ترکمن ها را به گوش مسئولین و دولت برسانند. این افراد در ابتدای راه دشواری هستند که می بایست مانند هنگامه انتخابات که مردم را برای حضور درپای صندوق و رای دادن به افراد موردنظر خود تشویق می کردند، این بار، دولت را برای پاسخگویی بعه مطالبات ترکمن ها تشویق کنند. این ابتدای راه دشوار نخبگان سیاسی منطقه ما است تا از سرمایه اجتماعی خود در بین مردم دفاع کنند.


نویسنده: فعال سیاسی گنبدکاووس

__

تحلیل ارائه شده، بیانگر دیدگاه های شخصی نویسنده آن است و Turkmen_Daily محتوای ارائه شده را الزاما رد یا تایید نمی کند.

اخبار ترکمن های جهان را در تلگرام دنبال کنید

۳۰ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۷ ۰ نظر
Turkmen-Daily