ترکمن صحرای ایران؛ در ابتدای راهی دشوار!

(نخبگان سیاسی ترکمن و سرمایه اجتماعی در معرض تهدید)


یادداشت مهمان: گفته می شود که اقوام و مذاهب ایران، بیشترین آرا را در انتخابات اخیر به رئیس جمهور منتخب داده اند. یکی ازا ین اقوام نیز ترکمن ها هستند. قبل از انتخابات، خبرهایی مبنی بر اینکه قرار است ستاد ویژه و مستقلی برای ترکمن ها در نظر گرفته شود، منتشر می شد. قول های امیدوارکننده ای هم برای به کارگیری نیروهای ترکمن در سطوح بالای مدیریتی شنیده می شد. این شد که ترکمن ها، مانند همیشه، رای یکپارچه خود را نثار اصلاح طلبان و اعتدال گرایان کردند.

اما اکنون که در ابتدای کار دولت، در مراسمات تحلیف و .. و در معرفی وزیران، نه از ترکمن ها خبری هست و نه از اهل سنت، به نظر می رسد که ترکمن های ایران در ابتدای راهی دشوار قرار گرفته اند.

با دعوت نشدن از اهل سنت در مراسم تحلیف، فارغ از ناراحتی ها و گله مندی های آن، اتفاق جدید دیگری نیز رخ داد. احساس پیوستگی و یکپارچگی ترکمن ها با سایر اقوام و سایر گروه های اهل سنت ایران. در این دوره، ترکمن ها، همان قدر به تذکرات صریح دکتر جلالی زاده افتخار می کردند که یک کرد! همان قدر مطالب مولوی عبدالحمید را پیگیری می کردند که یک بلوچ! شافعی یا حنفی بودن رنگ باخت. بلوچ، کرد یا ترکمن بودن هم کم اهمیت شد.

در انتصابات دوره قبلی دولت، ترکمن ها در حد کفایت راضی نبودند. بحث شایسته سالاری و فقدان آن کماکان در بین ترکمن ها مورد انتقاد بود. حال دولت عوض شده است. مشخص است که وزیری از بین ایشان معرفی نخواهد شد. دعوت نشدن به مراسمات هم که شاید مسئول اصلی آن مجلس بود، قابل چشم پوشی است. اما اکنون موقع آن است که ترکمنصحرا برای عملی شدن شایسته سالاری و سهیم شدن در انتصابات دولتی تلاش کند. راه دشوار است اما در این هنگامه دشواری، ترکمن ها می بایست به اندازه سهم خود از سفره جمهوری اسلامی بهره مند شود.

در قضایای اخیر، مشخص شد که نمایندگان ترکمن ما در مجلس، آنچنان که باید نقش آفرین نیستند و در حد انتظار مردم ظاهر نمی شوند. یا با گفتگوی مسئولین توجیه می شوند و یا وقتی همه آب ها از آسیاب افتاد، تذکری آبکی می دهند و یا حتی به یک مصاحبه رسانه ای کم رمق و کم خاصیت بسنده می کنند.

در این دوره، وظیفه نخبگان سیاسی اصلاح طلب و اعتدال گرای ترکمنصحرا است که به نمایندگی از مردم، مطالبات ترکمن ها را به گوش مسئولین و دولت برسانند. این افراد در ابتدای راه دشواری هستند که می بایست مانند هنگامه انتخابات که مردم را برای حضور درپای صندوق و رای دادن به افراد موردنظر خود تشویق می کردند، این بار، دولت را برای پاسخگویی بعه مطالبات ترکمن ها تشویق کنند. این ابتدای راه دشوار نخبگان سیاسی منطقه ما است تا از سرمایه اجتماعی خود در بین مردم دفاع کنند.


نویسنده: فعال سیاسی گنبدکاووس

__

تحلیل ارائه شده، بیانگر دیدگاه های شخصی نویسنده آن است و Turkmen_Daily محتوای ارائه شده را الزاما رد یا تایید نمی کند.

اخبار ترکمن های جهان را در تلگرام دنبال کنید